דלג לתוכן

מה עדיף – שריר מתוח / רפוי ?

שייך למדורים:
נוחות בתנוחות יוגה

שריר מתוח / רפוי ?  מה זה בכלל שריר ?  מה זה אומר שהוא מתוח ?  מה זה אומר שהוא רפוי ?

מה זה שריר –
רקמה המורכבת ממספר רב של תאים גליליים מוארכים המסודרים במקביל. תאים אלה, הנקראים גם סיבי שריר, הם בעלי כושר התכווצות – יכולים להתכווץ ולהתקצר, להתרפות ולהתארך. רקמות השריר מאוגדות ועטופות ברקמת חיבור במבנים הקרוים שרירים. השרירים מזיזים את הגוף במרחב ואף מסייעים לעבודתם של אברים פנימיים. השרירים אחראיים לייצור חלק גדול מחום הגוף.
/ויקיפדיה

טונוס שרירים –
עד כמה השריר עובד/מתוח בזמן מנוחה…

שריר מתוח – טונוס שרירים גבוה –
המנוע עובד בעוצמה גבוהה, וממתין שנשחרר את המצמד.  השריר מוכן לפעולה. מחכה להוראה להתכווץ. בינתיים הוא "מחמם מנועים" לקראת הפעילות.  בזמן הזה השריר צורך חמצן ואנרגיה (סוכרים/קלוריות).  ומפיץ חום.

שריר רפוי – טונוס שרירים נמוך – 
המנוע נח.  השריר אינו מצפה להפעלה בשנים הקרובות ועבר למצב של שינה עמוקה 🙂  בזמן הזה השריר כמעט שאינו צורך חמצן ואנרגיה (סוכרים/קלוריות).  ופחות מפיץ חום.
בהתאם לכך ניתן לראות לעתים קרובות אנשים שחם להם מאד, כתוצאה מטונוס שרירים גבוה.   ואנשים שקר להם תמיד, כתוצאה מטונוס שרירים נמוך…

האם זה טוב ?  
כרגיל בחיים יש יתרונות וחסרונות ותלוי מה אנו צריכים…
לספורטאי חשוב טונוס שרירים גבוה.  הוא צריך להיות מוכן לפעולה. וכל מערכות הגוף התומכות, כגון מערכת הייצור והשינוע לסוכרים וחמצן (דם, לב, ריאות, כבד,…) צריכות להיות מתורגלות ועובדות.
חסרון של שריר מתוח הוא שהוא לוחץ על כלי הדם.  וזה מונע זרימה חלקה של הדם.  ושריר מתוח מדי לכן, עשוי לקבל פחות דם.  כמובן שהדבר תלוי גם במערכת הדם ועובי והסתעפות העורקים והוורידים.
יתרונות של שריר רפוי, שהוא צורך פחות אנרגיה.  הגוף פחות "נשחק" כשאינו עובד על "פול גז בניוטרל".  ואין לחץ על כלי הדם.  ויש לזה עוד צדדים הנוגעים ללחץ דם.

ההעדפה שלי היא לשריר רפוי, אך חזק ומתורגל.  שרירים של יוגיסט למשל…   הם מתורגלים וארוכים וחזקים, ורפויים בזמן מנוחה.  מצב זה מאפשר מנוחה וחוסך באנרגיה.  אנרגיה שניתן להפנות למערכות גוף אחרות.  למשל, מערכת החיסון(בריאות), העיכול, המוח(ערנות גבוהה יותר).

ואיך עושים את זה ?  על ידי מתיחת השרירים.  המתיחה מאפשרת לשריר להיות ארוך יותר וחזק יותר.  ורפוי בזמן מנוחה.  וכיווץ חזק יותר מאפשר מנוחה טובה יותר. כפי שגילו היוגים לפני אלפי שנים וגם הקרדיולוגים פרנק וסטרלינג, שעל שמם חוק פרנק-סטרלינג של הלב.  הם גילו זאת לגבי הלב (בהיותם קרדיולוגים), ומאוחר יותר התגלה שהחוק נכון לכלל השרירים.

אשמח לתגובות ורשמים.

מה המאמר הזה אמר לך ?  האם חידשתי לך ?  האם תשנה את שגרת האימונים שלך, לכלול יותר מתיחות ?

מאחל לך בריאות ואריכות ימים ♥

שמחה ואהבה, נחשון


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *